Wat zijn de do's en don'ts van linkbuilding?

Wil je dat jouw website beter gevonden wordt op het internet? Ga dan aan de slag met Search Engine Optimization (SEO). Om de vindbaarheid te verbeteren, storten veel sites zich op de teksten. Deze aanpak kan jou inderdaad een hogere positie in de zoekresultaten opleveren. Dit is overigens niet het enige, want linkbuilding is ook belangrijk. Steeds meer ondernemers besteden hier dan ook aandacht aan. Helaas zien we regelmatig dat een verkeerde aanpak gehanteerd wordt. Daarom zetten we in deze tekst een aantal do’s en don’ts van linkbuilding op een rijtje.

Do: kwalitatieve content publiceren

Veel bedrijven gebruiken hun website als online visitekaartje. Zij vermelden hier bijvoorbeeld wat zij voor klanten kunnen betekenen. Dit schept duidelijkheid, maar deze aanpak levert je geen externe links op. Publiceer daarom content van hoogwaardige kwaliteit. Als andere sites deze content op het spoor komen, is de kans groot dat zij naar jouw site linken. Grote voordeel hiervan is dat je steeds meer als autoriteit wordt gezien door een zoekmachine en dat komt jouw positie in de resultaten ten goede. Andere sites gaan hierdoor in de toekomst mogelijk ook steeds meer naar jouw site linken.

Don’t: kwantiteit boven kwaliteit inschalen

Een veelgemaakte fout bij linkbuilding is dat men denkt dat het allemaal draait om het aantal links. Veel bedrijven proberen dan ook een link naar hun website op zoveel mogelijk sites te plaatsen. Deze aanpak werkte vroeger misschien, maar dat is tegenwoordig niet meer het geval. Vandaag de dag is de kwaliteit van de links namelijk belangrijker dan het aantal links. Lukt het jou om een link geplaatst te krijgen op een nieuwssite? Dan is dit voor een zoekmachine een stuk waardevoller dan een link vanaf een nietszeggende site met weinig bezoekers.

Do: linkbuilding uitbesteden

Heb je geen ervaringen met linkbuilding, maar ga je hier toch zelf mee aan de slag? Dan boek je mogelijk geen tot weinig succes. De kans dat je links geplaatst krijgt op populaire websites is dan immers niet bijzonder groot. Om te voorkomen dat je kansen mist, besteed je linkbuilding uit aan een gespecialiseerd bedrijf. Linkbuilding uitbesteden brengt weliswaar kosten met zich mee, maar hier moet jij je niet door laten weerhouden. Het kan je namelijk ook veel opleveren als je de juiste aanpak hanteert. Zo komt er meer verkeer naar jouw website en dat vergroot de kans op nieuwe klanten.

Don’t: richt je niet alleen tot de homepage

Omdat de homepage de belangrijkste pagina van een website is, linken sommige sites alleen naar deze pagina. Als je deze aanpak hanteert, boek je geen tot weinig succes met linkbuilding. Een zoekmachine als Google kan jouw site namelijk als spam bestempelen wanneer je alleen linkt naar de homepage. Link daarom ook naar subpagina’s van jouw site. Dit doe je overigens niet alleen om te voorkomen dat een zoekmachine jouw site als spam bestempelt. Nee, want linken naar onderliggende pagina’s komt de positie van deze pagina’s in de zoekresultaten ook ten goede.