Overweeg jij abonnementsvormen? Exact geeft je vijf tips!

02 Nov 2021

Overweeg jij abonnementsvormen? Exact geeft je vijf tips!

Ondernemen met abonnementen heeft de toekomst: producten en diensten aanbieden in abonnementsvorm wordt door steeds meer ondernemers gedaan. Het gebeurt in alle sectoren en zelfs in de zakelijke dienstverlening maken ondernemers de overstap naar abonnementen in plaats van het traditionele “uurtje factuurtje”. En logisch, het abonnementenmodel zorgt immers voor een voorspelbare omzet, ontzorgt klanten tegen een vast tarief en versterkt de klantenbinding. Overweeg jij het abonnementsmodel? Exact geeft je vijf tips!

Benadruk de meerwaarde 

Het benadrukken van de voordelen die jouw dienst of product de klant biedt is van essentieel belang wanneer je abonnementsvormen overweegt. Of het nu exclusiviteit, gemak, tijdsbesparing of een ander voordeel is: bij ‘as-a-service' draait het om het ontzorgen van je klanten. Door naast het product ook diverse diensten aan te bieden zorg je ervoor dat jij je klanten volledig ontzorgt. Als we bijvoorbeeld kijken naar Swapfiets, zien we dat zij ‘mobiliteit’ garanderen. Heb je problemen met je fiets? Dan word je binnen no time geholpen, of het nu gaat om een reparatie of zelfs het vervangen van je fiets. 

Duurzaamheid als belangrijk focuspunt 

De meerwaarde van een product zit hem niet alleen meer in het gebruik ervan, maar ook juist na het gebruik. Duurzaamheid is hierbij een belangrijk onderwerp. Door als leverancier de officiële eigenaar van het product te blijven, heb je grip op wat er met jouw gebruikte producten gebeurt. Na gebruik neem jij de producten weer in en kun je kiezen voor het verlengen van de levensduur of het recyclen van het product. Met name in de modebranche zien we dit al gebeuren. Zo zijn er bedrijven die voor hun kleding abonnementsvormen gebruiken: de klant heeft de mogelijkheid om na gebruik de kleding retour te sturen zodat deze gerecycled kan worden. Dit benadrukt de trend “van bezit naar gebruik” in de circulaire economie. 

Vermijd “one size fits all” 

Denk bij het aanbieden van abonnementsvormen ook goed na over de product-markt combinatie. Het herkenbare “onze size fits all” gaat hier namelijk niet op. Iedere klant heeft een andere behoefte en andere verwachtingen van de service. Een goed voorbeeld hiervan zie je terug in de advocatuur en accountancy. Zo bieden zij vaak diverse pakketten aan, gebaseerd op de verschillende behoeftes van de klant. Een onderneming met 20 medewerkers heeft immers andere behoeften dan een zzp’er. Denk dus goed na over de juiste pricing en packaging om zo de meest optimale waarde voor je klant te waarborgen. 

Zorg voor flexibiliteit 

Met abonnementen kun je klanten aan je binden voor een langere periode. Gedurende deze periode kan de behoefte van de klant aanzienlijk veranderen. Het continu meten en valideren van wat je klanten belangrijk vinden en hierop anticiperen door flexibiliteit in de abonnementen in te bouwen is dus enorm belangrijk. Een goed voorbeeld hiervan zijn leveranciers van maaltijdboxen: klanten hebben de optie om het abonnement voor een bepaalde periode gemakkelijk pauzeren. Daarnaast is er ook de mogelijkheid om eenmalig losse producten bij te bestellen. Klanten hebben hierbij de keuze uit een ruim assortiment. 

Meer grip op je cashflow en kosten 

Wanneer je omschakelt naar ondernemen met abonnementsvormen kan dit financiële gevolgen hebben voor je organisatie. Doordat je jouw inkomsten niet meer direct na de verkoop van je product ontvangt maar juist verspreid over een langere periode, bestaat er de kans dat je moet gaan voorfinancieren. Daarbij komt ook het risico van kostenoverschrijdingen. Bied jij bijvoorbeeld een service aan waarbij jouw klanten tegen een vast maandelijks bedrag altijd contact op mogen nemen? Blijf dan regelmatig kritisch kijken of de kosten die je hiermee maakt niet hoger zijn dan je inkomsten. 

Ondernemen met abonnementen wordt dus steeds populairder bij veel organisaties, ook in sectoren waar je dit niet helemaal verwacht. Het biedt voordelen zoals een voorspelbare omzet, het volledig ontzorgen van je klanten tegen een vast tarief en de versterking van de klantenbinding. Exact biedt een effectieve oplossing waarmee het nieuwe verdienmodel van abonnementen ingezet kan worden. Overweeg jij dus om te ondernemen met abonnementsvormen? Bekijk wat de oplossing Abonnementenbeheer van Exact voor jouw organisatie kan betekenen.